left lapel  
bow tie


Dagens Dikt

Et daglig dikt til glede.


fredag, mai 18, 2007
 
Litt sent på dagen i dag, og det ble sent på meg også
i går. Var i selskap og fikk såvidt sendt en liten hilsen
til dere derfra.
Har fått flere e-post i dag om jeg hadde feiret litt
for mye -
men nei. Jeg holder meg til 2 drinker når
jeg er i selskap -
selv på en 17. mai - ! Men man kan da ikke sette seg
ned, be om å få låne en datamaskin, og så forlate
selskapet for å skrive dikt til andre. Så sånn var det.

Jeg har jo sendt noen dikt at Andre Bjerke i det siste.
Til min glede fikk jeg sendt et nytt ett fra min trofaste
DagensDikt leser i Trondheim. En stor e-klem til henne
som jeg a ldri har truffet. - Dessverre, kanskje?
Her er

Andre Bjerke's dikt:
EN HANDELSREISENDES LIV.
et barnerim for de (ikke helt) voksne.

Søren Sørpå het en mann fra
sør, som nordpå gikk i land fra
båten som han var ombord på,
og der traff han Nora Nordpå.

(Sørpå er en kavaler på
førr, - av dem som damer ser på,
og som kvinnesjelen tror på,
men som altså driver hor på
små forretningsreiser nordpå.)

Hun er riktig søt med hatt på.
Søren stirrer helt betatt på
denne skatt han har fått fatt på
skattefritt - og som man attpå-
til kan tilbringe en natt på.

Det trengs ikke mange ord på
å få drag på frøken Nordpå:
"Si meg hvilket rom De bor på …"
"Jeg har eget rom med dør på.
Bare stig på, De, herr Sørpå!"

Snart har Sørpå satt likør på
bordet, hvorpå Sørpå klør på
ben med silkestrømpeflor på,
hvilket lille frøken Nordpå
avgjort setter meget pris på.
(Det er hennes knis bevis på.)

Derpå - er det satt sensur på
måten Sørpå drev amour på.
Dét besøket ble han far på.
Brevet fikk hun aldri svar på,
for han dro til neste fest på
små forretningsreiser - vestpå.

Kvinner! Ikke se og hør på
slike menn! For menn som Sørpå
blir man mor på, at man tror på.
(Man er sur på Sørpå nordpå!)

: : : : : : : : : : : : : : : : :

Et passende dikt å smile over i Weekenden.

So kos dere og ha en
GOD WEEKEND !






Home | Archives

Powered By Blogger TM
  right lapel